Tips voor thuiswerken

Tips voor thuiswerken

Met het thuiswerken komen veel mensen voor diverse uitdagingen te staan.

Het kan zijn dat je door het thuiswerken je aandacht moet verdelen en dat het je eenvoudigweg niet lukt omdat te doen wat je je had voorgenomen.

Heb je kinderen thuis, dan wil je ook er zijn voor je kinderen. Het kan zijn dat je snel bent afgeleid, dat je minder krijgt gedaan en het gevoel hebt dat je minder productief bent.

Mogelijk heb je veel zorgen voor de naasten om je heen. En houd dat je bezig. 

Of je merkt dat je aandacht zo versplintert is door al het nieuws dat je op de voet wilt volgen. Of door alle sociale mediaberichten, dat je het gevoel hebt dat de dag onder je vandaan glipt.

Misschien mis je collega’s en de onderlinge afstemming?

Of heb je het juist minder druk en weet je niet zo goed wat je met al die tijd aan moet.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de uitdagingen waarmee je mee te maken kan hebben.

Hieronder volgen enkele tips:

  1. Houd vast aan een vaste structuur – dagindeling op werkdagen. Sta op tijd op, werk in blokken, neem je pauzes, zorg voor beweging (in huis of buiten) en stop op tijd.
  2. Zorg voor een vaste plek waar je werkt.
  3. Wees selectief in de soort en hoeveelheid informatie die je tot je neemt. Merk je dat je gedurende de gehele dag het nieuws op de voet volgt of dat je veelvuldig naar social mediaberichten kijkt: selecteer en beperk ik het tot vaste momenten op een dag.
  4. Wees vriendelijk voor jezelf. Leg de lat niet te hoog. Je doet je best.  Dit is hoe het nu is. Stap voor stap.
  5. Bij zorgen over naasten en anderen: houd je eigen invloedssfeer in gedachten. Stel jezelf de vraag waar jij invloed op hebt en wat je kan doen. Doe wat je kan doen en laat los wat je niet kan doen.
  6. Maak het bespreekbaar. Mocht je vastlopen, te veel druk ervaren of juist te weinig te doen hebben. Of weet je zelf even geen oplossing voor jouw specifieke situatie. Bespreek dit. Met de mensen om je heen, een collega, jouw leidinggevende, de bedrijfsmaatschappelijk werker of een coach. Door het te bespreken kom je veelal tot andere mogelijkheden (en het lucht ook op om het te delen).
  7. Zorg ook goed voor jezelf (goed eten, bewegen, contact met anderen, dingen doen die je plezier geven).

Mogelijk staat er ook een tip tussen voor mensen die wel naar het werk gaan.

Dit zijn slechts enkele tips. Voel je vrij om onder dit bericht jouw tip te delen. Meer mensen weten meer dan één. Zo kan jouw tip ook een ander helpen.

Hartelijke groet,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *